On
se aika vuodesta, kun maalaiset (tai ”mualaiset”, kuten helsinkiläiset
oman puhetyylinsä ylemmyyttä korostaakseen ivallisesti sanovat) tulevat
stadiin (tai ”Hesaan”, kuten maalaiset sanovat yrittäessään vaikuttaa
pääkaupungin kielen hyvin tuntevilta).
Helsinkiläiset
haluavat kuvitella, että suomalaiset ryntäävät lomallaan Helsingin
ihmeitä kummastelemaan. Tosiasiassa kotimaan matkailu kohdistuu yhä
vähemmän Helsingin keskustaan, sillä hyviä kohteita on muuallakin ja
usein helpommin saavutettavissa kuin pääkaupungissamme.
Junahan
kyllä tulee Helsingin keskustaan, jos on ylipäätään tullakseen.
Yksityisautolla ei missään nimessä kannata tulla. Autot saadaan
ruuhkautumaan, vaikka liikennettä on varsin vähän. Halpaa
pysäköintitilaa ei ole tarjolla ulkotiloissa vaan kalliita ja epämukavia
maanalaisia halleja, kaukana useimpia Helsingin turistikohteita.
Linja-autot? No jaa, kulkevathan nuokin jossain joskus.
Helsingin keskustaa ”elävöitetään”, ja samaan aikaan kävijämäärissä jäädään runsain mitoin jälkeen skandinaavisista pääkaupungeista.
Mistä oikein on kyse?
Unohdetaan
kotimaiset matkailijat, ja puhutaan ulkomaisista turisteista. Suomessa
on kaksi asiaa, jotka heitä saattavat kiinnostaa: 1) Lapin eksotiikka ja
2) Järvi-Suomi. Asiaa on tutkittu, ja nämä kärjessä ihanaa maatamme
markkinoidaan. Helsinki ei ole myyntivaltti. Järvialuettamme ei ole
tarpeeksi pystytty markkinoimaan, että siitä olisi tullut todellinen
suurten turistimäärien kohde. Asiaan vaikuttaa ehkä se, että järviä ei
näe kuin muutamissa paikoissa. Sankka metsä on aina tien ja veden
välissä.
Lappi kyllä kiinnostaa. Mutta perusturisti ei vielä tänä päivänäkään etsi ”puhdasta luontoa” ja hiljaisuutta, jotka ovat suomalaisten ainoita todellisia matkailuvaltteja. Matkailijoita vetävät vuoret, hiekkarannat lämpimine vesineen, lämmin sää, halvat ja hyvät ulkoilmaravintolat, pittoreskit vanhat kaupungit ja metropolien huumaava tarjonta
Mutta koska nyt puhumme Helsingistä, on todettava, että Helsinki ei valitettavasti ole kiinnostava. Onko siellä kuumaa beachi-elämää? Komeita vuoria? Ibiza-tyylistä yöelämää? Maailmankuulua hyvää ruokaa? Maailman parhaita museoita? Kapeita keskiaikaisia kujia?
Nyt helsinkiläinen tuohtuu. Kaikkea on! Jopa mäkiä, joita on jätteestä muodostettu. On Suomenlinna, Temppeliaukion kirkko, yksi monumentti jota turistit katsovat…
Mutta maailman suurissa turistikohteissa on jotain tai monia näistä houkuttimista enemmän kuin Helsingissä.
Eikä Helsinkiä tee pakahduttavaksi metropoliksi muutamien korkeiden talojen rakentaminen.
Kuka
vastaa nykyään Helsingin elävöittämisestä? Valitettavasti demarien ja
vihreiden akseli jäykistää suunnittelun idealismin siivittämäksi
pyöräilyparatiisin ja pilvenpiirtäjien oudoksi sekamelskaksi.
Helsinki
kuvitteli tulevansa Manhattaniksi. Todellisuudessa Pasilan ja
Kalasataman pilvenpiirtäjät tuovat mieleen liikakansoitetun Kiinan
kammottavat suurkaupungit. Helsinki halusi ihanan kävelykeskustan.
Lopputulos: ei otettu huomioon, että auto on yhä nopein, mukavin ja
helpoin tapa liikkua (jos sen liikkuminen realistisesti eikä idealismin
vaatimusten mukaisesti sallitaan). Eikä oikeasti ole saatu
kävelykeskustaakaan, eli yhtenäistä täysin autotonta aluetta.
Ehkei autoilun edistäminen auta Helsingin elävöittämisdilemmaan. Minulla on kuitenkin yksinkertainen ajatus autolla keskustaan tulon tekemiseksi houkuttelevammaksi: kaupungin olisi subventoitava pysäköintihallien astronomisia hintoja ja tehtävä pysäköinti keskustassa yhtä halvaksi kuin metrolippu.
Katujen varaaminen lähinnä raitiovaunuille ja polkupyörille olisi lopetettava. Kävelyretkelläni Helsingin keskustassa kiinnitin huomiotani siihen, että polkupyöräkaistat olivat enemmän tai vähemmän tyhjiä.
Punaiset
valot keskeyttävät autolla ajon jatkuvasti. Tehokkaampaan olisi, jos
jalankulkijoille olisi vihreä valo vain sen aikaa, että kadun reunaan
kokoontuneet odottajat pääsevät kadun yli. Toisin kuin autoilla, tähän
ei monta sekuntia tarvita.
Nyt
blogini alkaa tuntua autoilunedistämiskirjoitukselta. Tosi asiassa se
on vain detalji kokonaisuudessa. Otin esiin autoilua koskevia
yksityiskohtia, koska autoviha on yksi demarien ja vihreiden
kaupunkisuunnittelua kannattavia periaatteita. Autoilun helpottaminen
ei tietenkään sovi demarien ja vihreiden ideologiaan.
Ja
sarkastisesti voisi kysyä, että kukas nyt kaupunkia reaalimaailmassa
kaupunkilaisten tarpeiden mukaan kehittäisi? Ja idealismivapaassa
todellisuudessa varsin monet liikkuvat autolla - mennen sitten muualle
kuin Helsingin keskustaan.
Ettei blogistani tule aivan liian pitkä, kosketan vain kevyesti toisia ajatuksiani Helsingistä ja sen suunnittelusta.
On
käsittämätöntä, kuinka surullisen rumaa ja epäviihtyisää jälkeä
Helsingissä saadaan aikaan silloinkin, kun annetaan täysin tyhjä alue
suunniteltavaksi. Jätkäsaari, Kalasatama, entinen ratapiha aivan
keskustassa, ankeita, turhan tuntuisia.
Kalasatama
on synkkä paikka, jonka pelastaa vain osin vieressä oleva meri. Vain
muutamia kadunpätkiä, joissa haluaisi kävellä, ei viihtyisiä paikkoja
jonne poiketa. Metrorata ja kolistelevat raitiovaunut katkaisevat liian
korkeiden talojen varjoon jäävät puuttomat kadut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti